Silverfall-střet přírody a technologie
Nelwë je jedním z těch světů, kde všechno šlapalo jako třikrát seřízené švýcarské hodinky, každý si hrabal na svém písečku, všichni se měli rádi a obdivovali se svému hlavnímu městu Silverfall. Jednoho dne se však všechny tyto hodnoty
ocitly v troskách, čehož hmatatelným vyústěním byla kompletní destrukce
honosného sídla králů. Obyvatelé, pokud nejsou vyvražděni, mají v
hlavách zmatek a neví co si počít. Prostor
pro hrdinu antického formátu, který nedostane za úkol nic menšího, než
ty hodinky zase hezky seřídit, odstranit proradné zlo reprezentované
náhlou invazí démonů, zombií a dalších monster, pro něž nemáme
adekvátní názvy. Nebudeme si nic nalhávat, příběh tu sice je, v případě
zájmu
se dá podrobně sledovat (především pozadí v jistém směru originálního
světa je zajímavé odhalovat), ale kdovíjaká pecka, aby hráč prokecával
každou řeči schopnou postavu to také není. Bohatě stačí znát své úkoly
– i z nich se nakonec mnohé dozvíte – a věnovat se důležitějším věcem.
Za tímto účelem si všehovšudy třikrát kliknete v menu tvorby postavy.
Jednou do kolonky jména, podruhé na rasu a potřetí na vytoužený zjev
(ačkoliv zde jsou čtyři táhla, takže si možná kliknete víckrát). Je
přinejmenším překvapivé, že jediné zásadní rozhodnutí učiníte výběrem
trollí, elfí, člověčí, případně goblinní rasy. Ty určí počáteční
atributy jako je síla, rychlost, výdrž. Nic víc se po vás v tuto nechce,
můžete se tak směle pustit za dobrodružstvím. O to více práce
na vás ale teprve čeká. Počáteční kemp rozhodně ničím nepřekvapí a tím,
že jste tak trochu hození do rybníka bez křidýlek, přičemž skutečné
problémy se začnou odhalovat až po čase, nemusí po-startovní obcházení
obyvatel být takovou zábavou, jakou by člověk od akčního RPG nejspíš
očekával. Zkrátka se tu trochu moc kecá, což je jednak způsobeno
faktem, že vás autoři chtějí uvést do systémů hry a jednak prostě
proto, že nějak se to dobrodružství rozjet musí. Vzhledem k jeho
celkové délce tak nepřekvapí zdlouhavé počáteční plácání se na mělčině.
Nenechte si ale zkazit náladu, přijdou mnohem lepší časy.
Zjednodušeně se dá říci, že s každým poskočením na vyšší level vás hra
bude bavit více. Důvodem je skutečnost, že hrdinu je opravdu možné
skvěle formovat doslova na přání. Není vůbec problém vytvořit si takový
mix vlastností a schopností, na který byste s do jisté míry
předdefinovaným charakterem nikdy nedosáhli. Atributy už jsme zmínili,
jsou sice ovlivněny volbou rasy, nicméně na počátku máte
stejně tak málo bodů, že není problém se v rámci dvou úrovní dostat s
elfem na stejnou sílu, jakou má kupříkladu troll. Na druhou stranu proč
byste to dělali?
Nepoměrně zásadnějšímu významu se však těší schopnosti rozdělené do tří oblastí. Když řekneme, že to jsou bojová, magická a zbylá umění, asi si budete klepat na čelo, co jsme to před několika řádky povídali o úchvatném vývoji. Ale nenechte se zmást. Každá z oblastí se rozrůstá do tří odlišných směrů. To znamená, že dohromady tu je bratru devět kategorií doslova nabitých skilly. Bojová umění se dělí na boj na blízko, na dálku a jakési vychytávky pojící se s oběma předchozími (např. z obyčjnéh úderu můžete udělat jedový apod.). Magie má rovněž tři vrstvy. První se týká elementů (oheň, voda…), druhé ochranných aur a vůbec obanného zaměření, třetí zase bude vyhovovat těm temněji zaměřeným mezi námi. Na druhou stranu: kdo by si nechtěl jako pomocníky živit pár mrtvol?
Nezapomínejme ale ani na zbytek, který nabízí zřejmě největší
variabilitu. Oproti se totiž o jakési sebeurčení, jež budete muset ve
hře dříve nebo později podstoupit. Svět Silverfallu je totiž ovládán
dvěma protichůdnými směry. První se soustředí na technologický pokrok,
druhý zase nedá dopustit na přírodu. Velké množství questů se soustředí
právě na pomoc jednomu z těchto „smýšlení“. Sice lze sloužit oběma,
kýženého efektu, kterým je zpřístupnění odpovídajících schopností, se
ovšem nedočkáte. Odpovídajícím myslíme příslušné k jednomu z táborů. Až
poté co se dostatečně osvědčíte přírodním živlům, budete smět využívat
například převtělování do zvířat. Technokratisté naopak nabídnou pro
současnost primitivní, ale v Nelwë nesmírně užitečná „udělátka“.
Vedle hlavní dějové linie se objevuje i nadmíru slušný počet vedlejších
úkolů. K těm vás minimapa zavádí sice mírně kostrbatě (občas se
neobjeví ukazatel), ale s trochou zkušeností není problém je splnit a
shrábnout zaslouženou odměnu. Jinak je Silverfall klasickým akčním RPG,
kde o monstra ani předměty z nich vypadávající není nouze. Zážitek
ze hry je tak do značné míry odvislý od toho, jak moc si podobný herní
styl užíváte. Ale Silverfall může zaujmout i příznivce
sofistikovanějších RPG, zejména díky propracovanému vývoji postavy a
také rozsáhlému světu, kde se plněním vedlejších zakázek není problém
zdržet ani dlouho přes třicet hodin. Ani poté není všem dnům konec. Co
takhle rozjet dobrodružství se zcela jinak zaměřenou postavou. Nebo
zkusíte multiplayer? Ačkoliv jsem tedy hře zpočátku příliš nevěřil,
vyklubal se z ní nadmíru slušný zážitek. Nemáte-li akčních RPG stále
dost, upalujte do krámu.
Hodnocení:85%
